Джерело: ubr.ua
ID: 1057
Створено: 28.12.2017
|
Українська влада обіцяє найближчим часом вирішити проблеми захисту прав громадян, які постраждали при будівництві житлової нерухомості. Для жертв так званих довгобудів у Мінрегіоні підготували спеціальний законопроект «Про захист прав потерпілих кредиторів під час будівництва житлової нерухомості».
Він покликаний вирішити відразу декілька завдань:
посилити захист прав громадян, що вклали гроші в будівництво;
створити механізм добудови проблемних об'єктів;
запобігти виникненню подібних ситуацій у майбутньому.
Кому це потрібно
У Верховній Раді вже є подібні проекти, наприклад, №7084 і №7128, зареєстровані у вересні 2017-го. Однак, за словами розробників нового закону, він в першу чергу повинен врегулювати ситуацію, яка вже склалася за фактом. Адже сьогодні існує чимало схем, за допомогою яких забудовники можуть збирати гроші громадян, часом в обхід вимогам закону, що дозволяє їм уникати відповідальності.
Тому закон не буде регулювати питання будівництва будинків за гроші юросіб або за участі фізосіб, де договором передбачено не отримання житла, а частини прибутку. Тобто там, де немає матеріальної відповідальності виконавцем договору. Мало того, будинки, які будуються за гроші громадян без порушення термінів і конфліктів, також не підпадають під дію цього закону.
За даними обласних і міських держадміністрацій, до 1 жовтня 2017 до переліку проблемних в Україні включено 119 об'єктів житлового будівництва.
«Сьогодні немає законодавчих механізмів для захисту прав потерпілих громадян, чиї кошти залучалися в будівництво», – визнав заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Лев Парцхаладзе.
Тому міністерство замовило профільному інституту розробити законопроект, який повинен захистити права та законні інтереси громадян. А також сприяти закінченню спорудження довгобудів. Як тільки документ буде готовий, його готові розглянути й доопрацювати в профільному комітеті парламенту.
«Ми візьмемо в роботу цей законопроект і можемо внести його як комітетський. До нас надходить дуже багато скарг від постраждалих інвесторів, але поки ми можемо їм запропонувати тільки стандартний набір порад – не купувати житло на стадії будівництва будинку тощо», – зауважив заступник голови Комітету ВР з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства Олександр Кодола.
Кредитор замість інвестора
Судова палата у цивільних справах Верховного Суду ще 21 листопада 2012 року визначила, що участь фізособи в будівництві багатоквартирного будинку не є інвестицією в розумінні закону про інвестдіяльность.
«Формально з тих пір всі договори повинні були б бути переглянуті. Але цього не сталося. Ми вирішили прислухатися до вирішення судової влади й замінити термін «потерпілий інвестор» на «потерпілий кредитор», що більше відповідають суті відносин між громадянами та будівельниками», – розповів Юрій Манцевич.
Постраждалими вони можуть визнаватися тільки в суді, оскільки в Україні немає процедури переходу будь-якого об'єкта в стан «проблемного». Тобто, поки справа не дійшла до суду, об'єкт проблемним не рахується. А буде вважатися довгобудом, якщо пропущені терміни здачі. Або зданий, але не придатний для проживання. Такі випадки, на жаль, теж є.
За словами юристів, значення терміна «кредитор» варіюється в різних законах. Так, згідно із законом про банківську діяльність, кредитор – це установа з ліцензією, яка заробляє на видачі грошей під відсоток. У той же час, відповідно до Цивільного або Господарського кодексу, в господарських відносинах хтось може бути або кредитором (кому винні гроші), або дебітором (той, хто винен гроші).
«Є ще норми споживчого кредитування тощо. Тому все буде залежати, що саме напишуть у новому законі. Наприклад, що кредитор забудовника – це громадянин, який вклав свої гроші в будівництво й повинен отримати за них квадратні метри житла, а не гроші з відсотками. Або скористатися існуючою понятійною базою з інших законів», – пояснив ситуацію керуючий партнер, адвокат ЮФ «Можаєв і партнери» Михайло Можаєв
Зараз інвестиційний договір – це договір про надання послуг: клієнт платить гроші й отримує за них побудоване житло. У той же час той, хто інвестував гроші в будівництво, може продати своє право вимоги за договором поступки і тут фактично немає великої різниці між продажем прав на вимогу кредиту.
«Тому, щоб не було плутанини з кредиторами в розумінні банківського законодавства, краще уникати термінів кредитор у даному законопроекті», – вважає юрист.
Як це буде працювати
Всі випадки відхилення у виконанні зобов'язань забудовника перед громадянами можуть бути врегульовані двома шляхами: в досудовому порядку і в залі суду. У першому випадку конфлікт вважається вичерпаним. Якщо сторони не змогли домовитися, то цей конфлікт інтересів береться на контроль місцевим органом влади, а об'єкт визнається довгобудом і вноситься в спеціальний список. Буде це держреєстр або просто перелік – ще не визначено.
«Мін'юст готовий піти назустріч і включити окремі розділи в існуючі реєстри, щоб відстежувати ситуацію. Але остаточне рішення Мін'юст може дати тільки після подання законопроекту», – каже Манцевич.
Роль місцевих чиновників – не втручатися в конфлікт, поки об'єкт будується. Але якщо будівництво завмерло або справа перейшла до суду, вони будуть шукати нового замовника.
Зараз будь-який інвестор теж може подати в суд, але як правило громадяни бояться, що можуть втратити свої кошти, якщо будівництво взагалі зупинять.
«Навіть у суді ще дається шанс прийти до мирової угоди без будь-яких санкцій до забудовника. Або накладаються санкції: заморожування рахунків і далі всі процедури з питань банкрутства через керуючого по санації. Банкрутство – це крайній варіант, коли не вдалося вивести об'єкт з прірви. Тоді аукціон і розпродаж майна на користь кредиторів», – зазначив Юрій Манцевич.
Права та обов'язки нових замовників і старих виконавців поки прописані лише в загальних рисах. Наприклад, по частині стимулювання нових замовників будівництва продовжувати розпочате. Тут розробники сподіваються на допомогу в доопрацюванні документа з боку самих забудовників.
Також пропонується виписати процедуру примусового припинення повноважень колишнього забудовника/замовника та передачі його майнових прав новому замовнику. За допомогою місцевого самоврядування буде організований конкурс на нового замовника.
Не менш дискусійною є норма про можливість добудови об'єктів за рахунок коштів місцевого бюджету, якщо обидві сторони (забудовник і місцева рада згодні на це).
«Замовнику не можна давати право відмовитися від своїх прав на будівництво. Треба робити так, щоб їм невигідно було б так поступати. Наприклад, з кожним роком збільшувати плату за земельну ділянку», – запропонував виконавчий директор Конфедерації будівельників України (КСУ) Віталій Грусевич.
На засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), схвал…
З лютого у Хмельницькому почне діяти нова абонплата. Крім тарифів на водопостачання та водовідведення, споживачам «Хмельницьк…
16 березня у Хмельницькому з 9:00 до 18:00 буде призупинено водопостачання у житлових будинках мікрорайону Гречани та Львівсь…
В одному з мікрорайонів Хмельницького сьогодні, 1 лютого, тимчасово призупинять водопостачання. Про це повідомляють в пресслу…
Виділення оголошення (вартість послуги - 3 грн. на 7 днів):
Підняття оголошення (вартість послуги - 1 грн.):